logo
Live CasinosNieuwsZweden registreert een daling van 15% in uitgaven voor gokadvertenties in 2022

Zweden registreert een daling van 15% in uitgaven voor gokadvertenties in 2022

Gepubliceerd op: 26.03.2025
Nathan Williams
Uitgegeven door:Nathan Williams
Zweden registreert een daling van 15% in uitgaven voor gokadvertenties in 2022 image

De kwestie van openbare gokreclame is momenteel wereldwijd een controversieel onderwerp. Met regeringen die op hol geslagen probleemgokken willen aanpakken, zijn deze marketingtactieken de laatste tijd onder scherpe kritiek komen te staan. Maar gokexploitanten en openbare media hebben betoogd dat het verbieden van gokadvertenties de financiering voor kritieke diensten zoals sport en gezondheidszorg kan verminderen.

In Zweden had de gokindustrie geluk ontduiken een dagverbod in 2022. Deze beslissing bleek direct na de Zweedse Kansspelautoriteit (Spelinspektionen) zei dat het land de laagste kansspelreclame registreerde sinds 2018.

Volgens de autoriteit hebben gereguleerde kansspelexploitanten in Zweden in 2022 3,4 miljard SEK (€ 280 miljoen) geïnvesteerd in advertentieactiviteiten. Dit vertegenwoordigt de bruto advertentie-uitgaven op traditionele mediakanalen zoals tv en radio.

Het is vermeldenswaard dat de advertentie-uitgaven voor 2022 minder zijn dan de helft van de SEK 7,3 miljard (€ 620 miljoen) die in 2018 werden gerapporteerd toen Zweden herlanceerde zijn gaming-markt. Dit was nadat het land begon met het uitgeven van nieuwe licenties volgens de kansspelwet van 2018.

In 2018/2019 kwam de kansspelsector onder de loep, met veel beschuldigingen door de lokale media. Ardalan Shekarabi, een voormalig minister van sociale zekerheid, werd vervolgens door de regering gevraagd toezicht te houden op de formulering van het gokmarktbeleid alvorens een advertentiebeoordeling aan te bevelen als onderdeel van het "Gaming Market Inquiry".

De meest recente statistieken van Spelinspektionen laten zien dat sinds 2018 de uitgaven voor gokadvertenties op conventionele media zoals tv, radio en gedrukte media jaarlijks zijn gedaald. Aanvankelijk werden gokadvertenties door exploitanten van sportweddenschappen en casino's bekritiseerd door organisaties en politici, die ze de meest risicovolle gokproducten noemden.

Het laatste rapport onthult een rechtvaardige verdeling van gokadvertentie-uitgaven over alle sectoren. Hieronder ziet u hoe het grote publiek de gokadvertenties gebruikte:

  • Loterij-exploitanten - 26
  • Sportweddenschappen - 28%
  • Niet-paardenrennen sportsbooks -28%
  • Paardenrennen - 12%
  • Bingo - 4%
  • Zachte spellen - 4%

Maar Zweden is niet de enige die probeert gokreclames te verminderen. In Australië wordt een parlementair onderzoeksrapport voorgesteld een gefaseerd verbod in minder dan 3 jaar. Hetzelfde scenario speelt zich af in het Verenigd Koninkrijk, waar Chelsea, een eersteklas Premier League-ploeg, zich terugtrekt uit een shirtsponsorovereenkomst met een lokaal gereguleerd gokbedrijf.

Nathan Williams
Nathan Williams
Schrijver
Nathan "KiwiKing" Williams brengt een vleugje Kiwi-flair naar de wereldwijde live casino-arena. Door zijn analytische geest te combineren met een aanstekelijke passie voor het spel, creëert hij inhoud die begeleidt, informeert en entertaint.Meer berichten van auteur